torstai 29. lokakuuta 2009

Lokakuun viimeinen viikko


Tämä viikko on ollut sellaista hulinaa, ettei aika ole riittänyt yhtään mihinkään. Tai ehkä minä olen vain huono priorisoimaan asioita (kulutan edelleen luvattoman paljon aikaa Farmvilleä pelaten...).

Meillä oli esimerkiksi koulun vanhempainilta. Että minua taas suututti jotkut vanhemmat! Koulu on katalaanin kielinen, opetus on siis pelkästään katalaaniksi. Ainakin virallisesti, kaikki opettajat puhuvat luonnollisesti espanjaakin ja lapset taitavat keskenään käyttää enemmän espanjaa, tai siis castellanoa. No joka tapauksessa eräs pariskunta (amerikkalaisia, so typical...) lähti tuohtuneena pois kesken erään opettajan esityksen, koska tämä erehtyi käyttämään puheessaan katalaanin kielistä sanaa, eikä muistanut mikä se on espanjaksi. "Niin epäpätevä opettaja...". Kyse oli niinkin tärkeästä sanasta kuin käsinukke. Vanhempainilta käytiin siis espanjaksi, koska eräs äiti (amerikkalainen, so typical again...) vaati sitä. Ja mikäs siinä, koulussa on paljon vanhempia, espanjalaisia ja muita, jotka eivät osaa katalaania. Mutta silti minä en jaksa ymmärtää enkä kuunnella sitä kitinää katalaanista: se nyt vaan sattuu olemaan virallinen kieli sekä kaupungissa että koulussa, piste.

Kokeilin tällä viikolla myös ensimmäistä kertaa tuollaista kaupunkipyörää, Bicingiä. Huii, vauhdin hurmaa! Lainasin kaverin korttia, jolla noita pyöriä saa käyttää ja nyt haluan oman. Kuinka mukavaa olikaan päästä nopeasti paikasta aa paikkaan bee.

Olen myös kuljeskellut kaupungilla vähillä vaatteilla. Vielä näin lokakuun viimeisellä viikolla tarkenee sortseilla ja topilla. Sandaalitkin pääsivät ulkoilemaan.

Lisäksi olen järjestellyt synttärijuhlia ja käynyt kerran espanjan tunnilla (ja hiukan yrittänyt opiskella itsekseni) ja, hmm, siinäpä ne suurimmat tekemiset taisivat ollakin. Miten nämä päivät kuluvatkin näin nopeasti?!

Ei kommentteja: